Idrettsfag

På idrettsfag møter du studieforberedende fag kombinert med praktisk idrettsfaglig opplæring. Her kan du kombinere enten toppidrett, breddeidrett eller friluftsliv med teoretisk skolegang. Hverdagen byr på utfordringer og utvikling i egen idrett, turer/friluftsliv og ulike idrettsarrangementer.

Hvorfor velge idrettsfag?

Du lærer

om fysisk aktivitet og trening

treningsledelse

om helse, kosthold og kroppens oppbygging

teoretiske fag

Du bør være

interessert i helse og fysisk aktivitet

innstilt på trening hver dag, i og utenfor skoletiden

god i én eller flere idretter

Les mer om idrettsfag på vilbli.no

Hvorfor velge idrettsfag ved Sola videregående skole?

Velkommen til Utdanningsprogram for idrettsfag på Sola vgs. Dette utdanningsprogrammet er et studieforberedende utdanningsprogram. Sola har fantastiske lokaliteter for å drive med idrett. Et flott uteanlegg med flere fotballbaner, friidrettsanlegg, turnhall, velodrom og de to store hallene i Åsenhallen står til vår disposisjon. I tillegg ligger svømmehallen rett i nærheten av skolen. Mange elever har fantastisk gode minner fra tre år på idrett på Sola. Flotte turer som f.eks. sykkelturer, fjellturer, skiturer, snøhuleturer, padleturer og surfeturer er bare noe av det som elevene husker for resten av livet. Er du klar for å treffe nye venner, utfordre deg selv, kjenne på høy puls, svette og glede -, da er idrett på Sola vgs. noe for deg!

Våre spesielle tilbud innen idrettsfag ved Sola videregående skole.

Driver du idrett på kretsnivå eller landslagsnivå kan du nå få tilleggspoeng når du søker deg inn i videregående skole. For å få disse tilleggspoengene må du få dette bekreftet av kretsen eller forbundet i din idrett.

Se her for søknadsskjema (PDF, 177 kB)

Søke skoleplass

Første året - Vg1

Du går på skolen i tre år, og du må ha både fellesfag og programfag i løpet av de tre årene. På Vg1 velger du hvilket fremmedspråk og hvilken type matematikk du vil ha.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 23 timer er fellesfag og 12 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud..

Andre året - Vg2

På Vg2 har du færre fellesfag og flere timer i progamfag enn på Vg1.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 18 timer er fellesfag og 17 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud.

Tredje året - Vg3

På Vg3 har du færre fellesfag og flere timer i progamfag enn på Vg2.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 13 timer er fellesfag og 22 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud.

Veien videre

Du oppnår studiekompetanse og kan ta høyere utdanning. Det betyr at du kan søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke, før du velger fag.

Utdanningsprogrammet gir også grunnlag for å ta på seg ulike trenerjobber.
Du finner søknadsfrister og -krav på samordnaopptak.no