Friluftsliv

Liker du spenning? Lyst til å dra på tur? Hva med å flytte klasserommet utendørs?

Sola vgs har et svært godt tilbud til deg på faget Friluftsliv I og II som liker å dra på tur og ønsker å oppleve ulike spennende friluftsaktiviteter. Skolen disponerer utstyr der du som elev har utmerkede muligheter til å prøve deg innenfor - og oppleve - ulike aktiviteter knyttet til friluftsliv.

Friluftsliv I og II strekker seg over to skoleår Vg2 og Vg3 der du har 5 timer friluftsliv i uken. Undervisningen i faget er organisert slik at timene i enkelte perioder vil bli slått sammen og brukt til lengre overnattingsturer.

Fagdager i løpet av skoleåret gjør det også mulig å dra på kortere turer i nærområdet med opplevelser som ikke lar seg gjennomføre i løpet av en skoletime.

Friluftsliv II er lagt opp slik at du som elev i mye større grad deltar i planlegging og gjennomføring av turene. På friluftsliv reiser vi også på lengre turer. På turene til Haukeli vil du få mulighet til å teste ut kiting i tillegg til flotte toppturer på ski. For å kunne velge Friluftsliv II må du først ha gjennomført Friluftsliv I i Vg2.

Overnattingsturer kan være:

Hundekjøring i vinterfjellet