Toppidrett banesykling

To utøvere sykler på banne Kjetil Birkedal Pedersen

Ønsker du å drive med en fartsfylt idrett der du kniver side om side med motstanderen. Da er banesykling en idrett for deg. Banesykling består av mange ulike disipliner der både fellesstart, enkeltstart, parkonkurranser og lagkonkurranser er en del øvelsesutvalget. Banesykling er sett på som en mer eksplosiv form for sykling, og stiller større krav til muskelstyrke, enn tradisjonell landeveissykling. Samtidig er det allikevel en utholdenhetsidrett som gjør at utøvere med gode utholdenhetsegenskaper hevder seg helt i toppen. Overføringsverdien fra andre sykkelgrener er stor, så hvis du har erfaring med sykling fra tidligere og ønsker en ny utfordring så kan banesykling være en spennende idrett å utforske.

Sola vgs. ligger knappe 100 meter fra Sola Arena som er Norges nye storstue for sykkel, og landets eneste velodrom. Alle elever på toppidrett banesykling på Sola vgs. får derfor tilgang til landets best fasiliteter og får den unike muligheten av å være med på starten av en nasjonal satsning på en olympisk idrett. I undervisningstiden vil vi trene på fysiske ferdigheter som styrke, eksplosivitet og utholdenhet, men vi vil og fokusere en del på sykling i felt og det å kunne løse ulike tekniske og taktiske utfordringer på parketten.

Sola vgs. vil legge forholdene til rette for at du skal kunne trene mye sykkel og samtidig få en utdannelse. I tillegg vil Sola vgs. organisere skoledagen slik at skoletreningene kan kombineres med klubbtreningene. Skolen ønsker å se på den totale belastningen til elevene og at hverdagen legges opp slik at både det faglige og den sportslige utviklingen til hver enkelt elev blir ivaretatt. I samarbeid med skole, elev og evt. klubbtrener, settes det opp utviklingsmål for den enkelte, som vi videre jobber med i sykkeløkten på skolen.

Banesykling på Sola vgs. vil også kunne kombineres med sykling på landeveien og kan passe en elev som ønsker å kombinere to idretter som har mye til felles når det kommer til trening.

Elever med banesykling som fordypning vil få 2-3 økter i uken med spesifikk trening på velodromen. Dette tilbudet kalles toppidrett banesykling. Elevene som har banesykling fordypning har også andre aktiviteter. I faget aktivitetslære får elevene prøve seg i vinteridretter, racketidretter og ulike ballidretter.

Sola vgs. gir deg gode muligheter til å prøve en hverdag i et miljø som stiller krav, men som også gir opplevelser for livet. Du får en unik mulighet til å satse 100 % på sykling og samtidig få gode sosiale opplevelser igjennom samholdet i klassen og i treningsfellesskapet.

Utdanningsprogram for idrettsfag gir generell studiekompetanse som er opptaksvilkår til de fleste universitet- og høyskolestudier.

Kontaktinfo: Magnus Børresen - magnus.borresen@skole.rogfk.no - mobilnr. 414 38 006