Retslære 1 og 2

Hva er Rettslære 1 og 2?

Rettslære 1 og 2 handler om lover og regler som gjelder for alle i Norge. Faget handler også om hvordan samfunnet reagerer på brudd på lover og regler og hvilke konsekvenser dette får for individet.

Faget skal bidra til at du får kompetanse om gjeldende rett og om hvilke rettigheter og plikter du har.

I tillegg skal faget bidra til at du skal kunne vurdere en konflikt fra flere sider og komme med relevante argument til en løsning. Dette er kompetanse du vil få bruk for både i dagliglivet, i videre utdanning og i arbeidslivet

Hvorfor velge rettslære 1 og 2?

• Først og fremst fordi det er skolens kjekkeste fag
  • Dernest fordi det er et fag du har behov for i din egen hverdag, både nå og senere.
  • Fordi det hjelper deg til å forstå nyhetsbildet
  • Fordi det er et fag ulikt alle andre fag på skolen, både i innhold og metode.
  • Fordi du får en dypere forståelse for hvordan myndighetene reagerer på ulike lovbrudd

Fagets kjerneelementer (lenke til læreplan) og aktuelle problemstillinger

• Familierett
    Hva er barnets beste?
    Når har barnet medbestemmelse og når har barnet selvbestemmelse?
    Hva skjer ved en skilsmisse?

• Kjøpsrett:
    Hvis varen du har kjøpt blir forsinket eller varen har en mangel, hva har du som forbruker krav på?

• Arverett:
    Hvem arver når en slektning dør?
    Hvordan virker et testament inn på arveoppgjøret?

• Strafferett
    Hva er et seksuelt overgrep?
    Hva må være oppfylt for at en gjerningsperson skal kunne dømmes for drap?
    Er kroppskrenkelse straffbart?

• Forvaltningsrett
    Hva skal til og hvordan går du fram hvis du mener du blir urettferdig behandlet av et offentlig organ, som for eksempel kommunen eller skolen.

• Menneskerettigheter
    Hvor langt går ytringsfriheten?

Ofte stilte spørsmål:

• Hvem passer faget for?

Faget passer for alle elever. I timene diskuterer vi ulike løsninger på konflikter med loven som bakteppe. Faget passer spesielt for deg som er interessert i samfunnsrelaterte fag.

• Hvilke fag passer sammen med rettslære 1 og 2
    Faget er et generelt samfunnsfag som passer sammen med andre samfunnsfag. Faget passer også sammen med realfag. Hvis du synes at det er interessant å lære mer om lover og regler som alle i samfunnet må forholde seg til, da er rettslære et fag for deg.

• Hvordan er eksamen?
    Eksamensformen i rettslære 1 er muntlig.

Eksamensformen i rettslære 2 er muntlig eller skriftlig.