Samfunnsøkonomi 1 og 2

Faget tilhører samfunnsfagene og økonomifagene, men kan fint kombineres med både språkfag og matematikk.

Samfunnsøkonomi handler om hvordan vi kan bruke ressursene våre på best mulig måte.

Hvorfor velge samfunnsøkonomi?

Samfunnsøkonomi er et fag for alle som er interessert i økonomi.

Samfunnsøkonomifaget er alltid er relevant og dagsaktuelt.

Samfunnsøkonomi gir deg et kritisk blikk på viktige sammenhenger i samfunnet.

Samfunnsøkonomi gir deg kunnskap du kan bruke i andre fag.

Hva lærer du?

Samfunnsøkonomi handler om priser på varer og tjenester, penger og valuta, økonomisk vekst, arbeidsledighet, lønn, finansmarkedet, aksjer, renter og pengepolitikk, internasjonal handel og globalisering, fordeling og miljø- og bærekraft.

Hva er formålene med faget?

Å gjøre elever i stand til å kunne beskrive, forstå, forutse og påvirke sider ved økonomien og slik bli en aktiv del av samfunnslivet.

Å gjøre elever i stand til å kunne studere alle typer økonomifag på universitet og høyskoler. Samfunnsøkonomi er en viktig del av alle videre økonomistudier.