Velkommen til flyfag

Er du nysgjerrig på hvordan fly og helikopter fungerer? På Sola videregående skole får du en spennende og innholdsrik grunnopplæring.

Dagens samfunn er avhengig av driftssikre og velfungerende luftfartøyer som sikrer god kommunikasjon over hele verden. Luftfartøyene bidrar til effektiv utbygging av infrastrukturer og redningstjenester og til å opprettholde norske territorialgrenser.

Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse av regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen.

Utdanningen følger en internasjonal standard og er i henhold til Europeiske luftfartsmyndigheters krav til grunnutdanning for flyteknikere.

Hvis dette høres interessant ut, er du hjertelig velkommen til å søk elevplass hos oss ved flyfagavdelingen på Sola videregående skole.

Ansvarlig lederAsle FurumoMobil: 97657773
Opplæringsleder Kjell Eivind ForsmoMobil: 41 33 07 14
EksamenslederOlav GiljeMobil: 93 66 60 58
KvalitetslederEspen TjetlandMobil: 41 32 38 03

Flylinja er en Part-147 godkjent organisasjon:

Skolen fikk en Part-147 godkjennelse 9. mai  2006:Approval Certificate refence: NO.147.0007
Opplæringen følger den internasjonale standard som er beskrevet i EASA Part-147
Skolen har 36 elevplasser på VG2 og 36 elevplasser på VG3.
Alle eksamener er heldigitaliserte flervalgsoppgaver (multiple choice).
Tre eksamener har i tillegg essay-oppgave (en kort stil).

IFrame

Skolen har følgende to tilbud:

VG2 Flyfag og VG3 Avionikerfaget, B2 (flyelektronikk)
VG2 Flyfag og VG3 Flytekniske fag, B1 (flyteknisk)

Inntakskrav:

Vanligvis holder det med et karaktersnitt på 4-5 fra VG1 elektro og datateknologi eller VG1 teknologi og industrifag for å få en skoleplass. Dette vil variere fra år til år, alt etter hvor mange som søker.

Fly og utstyr:

Skolen har følgende flypark:
Piper Cheyenne turboprop
F5-freedom fighter
Maveric-Murphy: mikrofly; elevbasert prosjekt (ble ferdig 2014, og flyr i dag).
EC120, Eurocopter-Colibri
Calidus: Gyrokopter; elevbaserte byggeprosjekt årene 2013-2014. Ble ferdig og godkjent våren 2014, og flyr i dag.
Videre er det  frittstående flymotorer til disposisjon, instrumentsimulator, flyinstrumenter og flykomponenter.
På frivillig basis har noen av elevene vært med på å restaurere et superpuma-helikopter.
Flere fly- og helikopterselskaper har baser på Sola flyplass som skolen nyter godt av ved utplassering og ved tilgang på utstyr. og som framtidige arbeidsplasser.

Læreplaner:

Læretiden i flyfag er fem år. Av disse fem årene gis det fradrag for inntil tre år hvis lærlingen har skolegang i faget. Etter fullført VG2 og VG3 søker elevene toårig lære i et flyselskap eller i luftforsvaret, mens noen fortsetter i annen virksomhet. Læretiden avsluttes med fagprøve.

VG2 Flyfag
VG3 Flytekniske fag